„Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti ir dabar jau per vėlu“ – tai vienas iš prodiuserinės kompanijos „Operomanija“ ir Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) kartu vykdomo šiuolaikinės operos projekto „Operos genomas“ kūrinių. Būsimos operos autoriai – kompozitorius Dominykas Digimas, režisierė Kamilė Gudmonaitė ir scenografė Barbora Šulniūtė – pakvietė visuomenę pasidalyti savo patirtimis, istorijomis ir nuotaikomis, taip prisidėti prie naujos operos libreto kūrimo. Praeivių „išpažintims“ buvo įrengta taksofono būdelė prie LNOBT šiaurinio fasado, kuri čia „budi“ jau beveik keturis mėnesius ir „skambučių-išpažinčių“ lauks iki pat vasaros pabaigos, o gal ir dar ilgiau. Paskambinti į šią būdelę galima ir neišeinant iš namų – palikti garso įrašą kviečiama specialiai sukurtoje interneto svetainėje www.taksofonas.lt.
Vaivos Grainytės, Linos Lapelytės, Rugilės Barzdžiukaitės operai „Geros dienos!“ ieškoma žemo balso savininkė, patogiai besijaučianti dainuodama mažosios oktavos do–do#–re ir š. m. rugpjūčio 4–5 d. galinti dalyvauti operos pristatymuose Lietuvoje.
Šiuo metu prodiuserinės kompanijos „Operomanija“ vadovė Ana Ablamonova vieši Roterdame (Nyderlandai) rengiamame šiuolaikinio muzikos teatro, naujosios operos festivalyje „O.“ (iki 2021-ųjų vadinosi „Operadagen Rotterdam“) bei būdama tarptautinio tinklo „Music Theatre NOW“ tarybos narė dalyvauja ten pat vykstančiuose 5-osios to paties pavadinimo konkurso laidos renginiuose ir laureatų apdovanojimuose.
Metų pradžioje „Operomanijos“ garso įrašų leidinių kolekciją papildė vinilinė plokštelė, kurioje įrašyta kompozitorės Ritos Mačiliūnaitės ir choreografės Erikos Vizbaraitės 2010 metais sukurta šokio opera NO AI DI – pirmasis tokio „hibridinio“ žanro veikalas Lietuvos scenoje, kuriame sintezuojamas konceptualus šiuolaikinis šokis ir kamerinė opera. Leidinio pristatymas įvyks 2022 m. gegužės 19 d. 18 val. garso įrašų studijoje „MAMA Sudios“ (A. Mickevičiaus g. 29) Vilniuje, dalyvaujant autorėms, atlikėjams, teatro muzikos tyrinėtojui, kompozitoriui prof. dr. Antanui Kučinskui ir prodiuserei Anai Ablamonovai. Vinilo pristatymo renginį ves muzikologė Veronika Janatjeva.
Prasidėjus Rusijos sukeltam karui Ukrainoje, prodiuserinė kompanija „Operomanija“ ir su ja bendradarbiaujantys kūrėjai nusprendė prisidėti prie paramos Ukrainai ir nuo karo priverstiems bėgti šios šalies žmonėms. Susumavus lėšas, sukauptas už visus kovo ir balandžio mėnesiais „Operomanijos“ rodytus renginius, organizacija surinko 12 724,34 eurus. Šią sumą nuspręsta padalyti perpus ir lygiomis dalimis pervesti dviem paramą Ukrainai teikiančioms organizacijoms: VšĮ „Mėlyna ir geltona“ bei VšĮ „Stiprūs kartu“.
Balandžio 6–12 dienomis Vilniaus „Menų spaustuvės“ Juodoji salė prisipildys šiuolaikinio muzikos teatro, naujosios operos kūrinių – čia keturis darbus pristatys prodiuserinė kompanija „Operomanija“. Repertuare – ne tik publikos pamilta ir šį sezoną jau rodyta opera „Geros dienos!“, bet ir dėl pandemijos po ilgesnės pertraukos žiūrovų lauks garso vaidinimas „Audiokaukas“, komiksų opera „Alfa“ bei garso instaliacija-performansas „Olympian Machine“.
Kovo 18 – balandžio 22 dienomis prodiuserinė kompanija „Operomanija“ Vilniuje parodys beveik visus repertuare turimus kūrinius – tai septyni skirtingų žanrų šiuolaikinio muzikos teatro darbai; iš viso per mėnesį kūriniai su publika susitiks net 33 kartus. Visos lėšos, gautos už parduotus bilietus į renginius, bus skirtos paremti nuo karo kenčiančiai Ukrainai.
Prodiuserinės kompanijos „Operomanija“ ir Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro kartu vykdomas šiuolaikinės operos projektas „Operos genomas“ intensyviai plėtoja atrinktų idėjų įgyvendinimą, palaipsniui pristato nuveiktus darbus; taip pat kviečia visuomenę pasidalyti savo patirtimis, istorijomis ir nuotaikomis – taip prisidėti prie naujos operos sukūrimo.
Vasario 24–27 dienomis, 22-ojoje Vilniaus knygų mugėje (parodų ir kongresų centre LITEXPO, Vilniuje) pirmą kartą dalyvaus prodiuserinė ir leidybinė kompanija „Operomanija“ – jos stendas (Nr. 1.38) įsikurs Muzikos salėje.
Hamburgo „Thalia“ teatro organizuojamas scenos menų festivalis „Lessingtage“ (pavadintas kritiko ir dramaturgo G. E. Lessingo vardu) šiemet vyko sausio 20 – vasario 6 dienomis. Užbaigti festivalį teko garbė Vaivos Grainytės, Linos Lapelytės ir Rugilės Barzdžiukaitės operai „Geros dienos!“; dešimties prekybos centro kasininkių istorijos „Thalia“ teatre skambėjo vasario 5 ir 6 dienomis. Į abu spektaklio vakarus bilietai buvo iššluoti dar gerokai prieš prasidedant festivaliui, bet operos kūrybinė komanda gastrolėse neišvengė iššūkių.
Yra kūrinių, kurių „galiojimo laikas“ nesibaigia – tokia yra Vaivos Grainytės, Linos Lapelytės ir Rugilės Barzdžiukaitės opera „Geros dienos!“. Spalio 29 d., penktadienį, 18 ir 20 val., Menų spaustuvės Juodojoje salėje publika turės galimybę dar kartą susitikti su neprilygstama parduotuvės kasininkių komanda, švelniai ironiškai skrodžiančia kapitalistinės visuomenės kasdienybę.
Ką apie mus šiandien gali pasakyti žmonės, prieš tris dešimtmečius politinių pervartų fone šmėžavę televizijos ekranuose? Į šį klausimą atsakymų ieškantis Birutės Kapustinskaitės ir Karolio Kaupinio kūrinys, muzikiniai paveikslėliai iš Lietuvos televizijos archyvų „Radvila Darius, Vytauto“ pagaliau atvyksta į laikinąją sostinę, kur spalio 27 d., trečiadienį, 18 ir 20 val. bus rodomi Kauno menininkų namuose.
Komiksų operos „Alfa“ kūrybinė grupė ką tik sugrįžo į Lietuvą, sužavėjusi Čekijos publiką. Spalio 15 d. režisierės Dr. GoraParasit, libreto autorės Gabrielės Labanauskaitės ir kompozitoriaus Alberto Navicko sceninis kūrinys buvo pristatytas festivalyje „Palm Off Fest“. Lietuvoje „Auksiniu scenos kryžiumi“ prieš kelerius metus įvertinta opera Čekijoje ne tik sulaukė gausių ovacijų, tačiau ir įskėlė karštas diskusijas su žiūrovais.
Keturioliktus metus aktyviai veikianti prodiuserinė kompanija „Operomanija“ pristato savo pirmąją ilgai brandintą interneto svetainę www.operomanija.lt. Vykdomus projektus anksčiau daugiausia viešinusi socialiniuose tinkluose, žiniasklaidoje ir festivaliniame „Naujosios operos akcijos“ (NOA) tinklalapyje, nuo šiol organizacija kviečia susipažinti ne tik su kūrybinės veiklos aktualijomis – naujienomis ir repertuaru, bet ir sukaupta savotiška „duomenų baze-archyvu“: nerti į gausiai spektakliais, renginiais, festivaliais, gastrolėmis, rezidencijomis ir kritikų atsiliepimais užpildytą istoriją. Visa informacija pateikiama lietuvių ir anglų kalbomis.
Tarptautinio pripažinimo sulaukusios triukšmų mašinos tęsia savo kelionę – rugsėjo 10 d. Miuncheno muziejuje „Haus der Kunst“ buvo pristatytas Arturo Bumšteino barokinio teatro triukšmų mašinų performansas „Navigacijos II“ (iš „Blogų orų“ serijos)“. Šis garso menininko darbas toliau evoliucionuoja – Vokietijoje parodyta jo nauja versija, specialiai sukurta ir pritaikyta „Haus der Kunst“ erdvėms. Šis pasirodymas – tai Lietuvos kultūros sklaidos projekto „Be atstumo: Lietuvos kultūros sezonas Bavarijoje 2021“ programos dalis.
2021 m. rugpjūčio 1 dieną „Pažaislio muzikos festivalio“ programoje Kauno valstybiniame muzikiniame teatre įvyko du operos „Geros dienos!“ rodymai.
Paaiškėjo menininkai, kuriems bus suteikta galimybė vystyti eksperimentinės operos idėjas Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) ir „Operomanijos“ bendrame kūrybiniame projekte „Operos genomas“.
Šiuolaikinė opera įdomi šalies menininkams. Tai liudija net 32 sumanymai, pasiūlyti bendram Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro ir prodiuserinės kompanijos „Operomanija“ projektui „Operos genomas“.
Šių metų, gegužės 30 dieną „Rasų radijo“ eteryje startavo šešių laidų ciklas „Antistatika“. Tai nauja „Operomanijos“ ir kultūros komplekso „Sodas 2123“ iniciatyva, siekianti iš arčiau pristatyti „Operomanijos“ išleistas vinilines plokšteles. Radijo laidos kviečia diskutuoti ir išgirsti šiuos kūrinius kartu su autorių bendražygiais, menotyrininkais, filosofais, menininkais bei kitais meno atstovais.
Žingsnis po žingsnio grįžtant į gyvą kultūros patyrimą, prasmingai „patirti“ Vilnių vėl kviečia garso patirtis Vilniaus gete „Glaistas“. Kritikų įvardintas vienu įdomiausių pastarojo meto kūriniu, apdovanotas „Auksiniu scenos kryžiumi“ už geriausią dramaturgo darbą, iki karantino parodytas net 117 kartų, gegužės 11–16 d. „Glaistas“ kviečia į 20 naujų pasivaikščiojimų, kurių metu iš užmaršties prikeliami autentiški miesto istorijos pasakojimai.
Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras kartu su prodiuserine kompanija „Operomanija“ inicijuoja projektą „Operos genomas“. Jame drauge su įvairių profesijų menininkais bus plėtojamos ir realizuojamos novatoriškos kūrybinės idėjos, orientuotos į šiuolaikinę operą ir naująjį muzikos teatrą.
Dar vienas įvertinimas Lietuvos šiuolaikinio meno lauke – neseniai paskelbta, kad „Carapelli for Art“ fondo organizuojamame tarptautiniame konkurse geriausiu Atvirosios kategorijos kūriniu pripažintas Arturo Bumšteino barokinio teatro triukšmų mašinų performansas „Navigacijos“ (iš „Blogų orų“ serijos). Jis nugalėjo daugiau nei 1700 kitų šiuolaikinio meno kūrinių, kurių autoriai – menininkai iš 80 pasaulio šalių. Tiesa, šį įvertinimą lydėjo ir ne visai malonūs netikėtumai, dėl kurių vos neteko apdovanojimo atsisakyti.
Lapkričio 5 d. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre įteikti svarbiausi Lietuvos profesionalaus teatro apdovanojimai – „Auksiniai scenos kryžiai“.
Lengvai ironiškas žvilgsnis į dabartį per praeities akinius – taip galima apibūdinti dramaturgės Birutės Kapustinskaitės ir režisieriaus Karolio Kaupinio bendradarbiavimo rezultatą, muzikinius paveikslėlius iš Lietuvos televizijos archyvų „Radvila Darius, Vytauto“. Spalio 21 ir 22 d., 19 val. šis tragikomiškas kūrinys, mezgantis savotišką „tarplaikinį“ dialogą, nuspalvintą absurdiškais paradoksais, vėl rodomas kultūros komplekse „Sodas 2123“.
2020 m. balandžio 4 ir 5 d. turėję įvykti, tačiau dėl Covid-19 pandemijos į rudenį perkelti operos „Geros dienos!“ rodymai, artėjančią savaitę bus pristatyti publikai Menų spaustuvėje.
Klausytis ne šiaip, o įdėmiai – apie tai primena ką tik išleista garso menininko Arturo Bumšteino garso vaidinimo „Audiokaukas“ dviguba vinilinė plokštelė. Būtent aktyvaus, privataus ir nevienkartinio klausymosi nostalgija bei noras šiuolaikiškai transformuoti iki 1990-ųjų klestėjusią radijo teatro tradiciją atvedė prie naujo muzikinio leidinio, primenančio fantasmagorišką dešimtojo dešimtmečio laiką. Rugpjūčio 23 d., sekmadienį, 16 val. vinilinė plokštelė bus pristatoma kūrybinių industrijų centre „Pakrantė“ („Rupert“), lydima paties kūrinio autoriaus pokalbio su muzikologu, filosofu Edvardu Šumila.
800 kv. metrų automobiliams skirtas angaras – tokia netradicinė erdvė taps šiuolaikinės operos „Alfa“ scena Kaune. Scenos menų festivalis „ConTempo“ rugpjūčio 21 d. kviečia žiūrovus išskirtinei patirčiai, kurioje susitinka opera, komiksai ir industrinė aplinka. „Operomanijos“ prodiusuojamas kūrinys Kauno žiūrovams bus rodomas pirmą kartą.
Kas bendro tarp barokinio teatro ir jūrininkų? Atsakymą į šį klausimą sufleruoja garso menininko Arturo Bumšteino performansas „Navigacijos“ iš „Blogų orų“ serijos. Birželio 18 d., 18 ir 20 val., pasibaigus karantino tylai, jis bus rodomas Šiuolaikinio meno centro Didžiojoje salėje. Tai dar viena unikalaus barokinio teatro triukšmų mašinų performanso „Blogi orai“ versija, kurioje vėl triukšmaus barokinės lietaus, vėjo ir griaustinio mašinos, sekančios tropinių ciklonų keliais.
„Glaistas“ labai tikrai ir aiškiai byloja ne būtuoju laiku, bet apie dabartį“, – taip po rudenį vykusios garso patirties „Glaistas“ beta-versijos rašė teatro kritikė Rima Jūraitė. Kalendoriniam pavasariui prasidėjus, atsinaujinęs garsinis pasakojimas, menantis Vilniaus geto laikus ir atskleidžiantis čia gyvenusių žydų istorijas, reguliariai bus rodomas visą kovo mėnesį.