„Sporto grupei“, kurios premjera įvyko šį sezoną – 2022-ųjų spalį, 8-ajame NOA festivalyje – tai buvo pirmos užsienio gastrolės. Kūrinys parodytas du vakarus (gegužės 22 ir 23 d.) Rotterdamse Schouwburg teatro scenoje.
Publika šį darbą priėmė labai šiltai. Gastrolės ir nauja scena skatina tobulinti kūrinį, jį auginti. Be to, šio kūrinio instrumentai – vargonai-treniruokliai – kelia rimtų logistinių iššūkių, nes yra gana trapūs, bet įsitikinome, kad tikrai transportuotini. Taip pat „Sporto grupės“ komanda atkreipė dėmesį į tai, kad Roterdame, kitaip nei Vilniuje, muzikiniu performansu susidomėjo kur kas vyresnio amžiaus žiūrovai,
– pasakojo „Operomanijos“ prodiuserė A. Ablamonova.
Šiemet į Roterdamą „O. Festival“ sukvietė dalyvius iš viso pasaulio gegužės 17-27 dienomis. Festivalyje buvo pristatyta apie 60 šiuolaikinio muzikos teatro kūrinių įvairiose Roterdamo teatrų ir koncertų salėse, urbanistinėse bei lauko erdvėse.
Šiemet pavyko pamatyti 15 festivalyje pristatytų kūrinių, pora iš jų buvo stiprūs darbai. Visa kita sudaro programos „įvairovę“, kuri galbūt nėra labai išskirtinė, bet dažniausiai motyvuota: tai būna arba spektaklis-socialinis pareiškimas, kuris reflektuoja atstovaujamos šalies socialines aktualijas, arba pristatomi jaunų menininkų darbai, siekiant juos įtraukti į šiuolaikinės operos žanrą, suteikti galimybę pasirodyti. Festivalis buvo įsteigtas Roterdamo savivaldybės iniciatyva tam, kad miestas, kuriame nėra operos teatro, taptų erdve skleistis naujajai operai,
– sakė A. Ablamonova.
Festivalis, man atrodo, puikiai atitinka Roterdamo kaip uostamiesčio dvasią: daug įvairovės, pralaidumo, tolerancijos. Nors čia teko matyti ir vieną aukščiausios prabos sceninį darbą, stebino konceptualiai neišbaigtų, nesuvaldytų, netgi mokyklinius spektaklius primenančių pasirodymų gausa. Tad įspūdžiai dvejopi: mintyse zuja tarp raudonai tvinksinčios limbinės zonos ir racionalesnių, toleranciją labiau vertinančių smegenų centrų,
– įspūdžiais apie patirtis pirmą kartą lankantis „O. Festival“ dalijosi kompozitorius ir muzikos kritikas Jurgis Kubilius, kelionę į festivalį Roterdame laimėjęs kaip prizą už geriausią NOA recenzijų konkurso rašinį.
Daugiau kaip dešimtmetį Roterdamo festivalio veiklose dalyvaujanti A. Ablamonova teigia, kad „O. Festival“ ne tik suteikia sceną prisistatyti kūrėjams, bet jau tapo ir šiuolaikinio muzikos teatro, naujosios operos forumu plačiąja prasme:
Į Roterdamą atvyksta daugybė prodiuserių, kuratorių, menininkų ir meno kritikų – tai suteikia galimybę visiems susitikti, atnaujinti senus ir užmegzti naujus ryšius, pristatyti žanro naujoves. Šiemet dalyvavau pitchinge, supažindinau su naujausiais „Operomanijos“ repertuaro kūriniais. Aptarėme tolesnio bendradarbiavimo su „O. Festival“ galimybes, tikimės įgyvendinti koprodukcijų. Bendradarbiaudami su įvairiais užsienio partneriais bandysime surengti „Sporto grupės“ ir kitų kūrinių gastroles. Roterdame vyko ir tarptautinio tinklo „Music Theatre NOW“ veiklos – tinklo kuruojamoje „Exchange Programme“ pravedžiau kūrybines dirbtuves jauniesiems menininkams. O festivalio „Professionals Progamme“ dalyvius siekiau sudominti mūsų šiuolaikinės operos lauku, pakviesti į Lietuvą.