2024-ieji: metai kelyje, užmesti tinklai bei laimikiai

2024 12 30

2024-ieji Vilniaus miesto šiuolaikinio muzikos teatro kompanijai „Operomanija“ buvo intensyvių kelionių metai – džiaugiamės, kad juos užbaigdami užsienio ir šalies gastrolių žemėlapiuose galime įbesti dar bent porą dešimčių smeigtukų, padovanojusių kūrybinius nuotykius, susitikimus su naujomis auditorijomis, užmegztus ryšius ir atsivėrusius naujus horizontus!

Užsienio maršrutai šiemet kursavo po Škotiją, Šveicariją, Nyderlandus, Ispaniją, Japoniją, Italiją, Austriją, Prancūziją, Latviją, Lenkiją ir Estiją. Pasirodėme žymiausiose Europos scenose ir festivaliuose:

  • Balandžio 21 d., barokinio teatro triukšmų mašinų performansas „Navigacijos“ (iš „Blogų orų“ serijos) lankėsi tarptautiniame muzikos ir garso meno festivalyje „Archipel“, Ženevoje, Šveicarijoje;
  • Birželio 18 ir 19 d., opera „Geros dienos!“ – 52-ojoje Venecijos teatro bienalėje, Teatro alle Tese, Arsenale, Italijoje;
  • Rugsėjo 28 d., koncertas su choreografine uodega „The Urban Tale of a Hippo“ – šiuolaikinio muzikos teatro festivalyje „Musiktheatertage Wien“, Vienoje, Austrijoje;
  • Spalio 2, 3 ir 4 d., opera „Geros dienos!“ – Tulūzos scenos menų bienalėje, ThéâtredelaCité, Prancūzijoje;
  • Spalio 5 ir 6 d., barokinio teatro triukšmų mašinų performansas „Navigacijos“ (iš „Blogų orų“ serijos) – šiuolaikinio meno muziejuje MAC VAL, festivalio „excentriques“ programoje, Marnos slėnyje, Prancūzijoje;
  • Spalio 8 ir 9 d., muzikinis performansas „Sporto grupė“Théâtre de la Ville, Les Abbesses, Paryžiuje, Prancūzijoje;
  • Spalio 19 ir 20 d., muzikiniai paveikslėliai iš Lietuvos televizijos archyvų „Radvila Darius, Vytauto“Théâtre de la Ville, La Coupole, Paryžiuje, Prancūzijoje;
  • Spalio 22, 23 ir 24 d., opera „Geros dienos!“ – „Festival d‘Automne“ programoje, Théâtre du Rond-Point, Paryžiuje, Prancūzijoje;
  • Lapkričio 7 d., muzikinis performansas „Sporto grupė“ – bienalėje „Chroniques“, Friche la Belle de Mai, Marselyje, Prancūzijoje;
  • Lapkričio 29 d., opera „Geros dienos!“ – festivalio „Eufonie“ programoje, Nowy Teatr pagrindinėje scenoje, Varšuvoje, Lenkijoje.

Visi rudenį Prancūzijoje įvykę pasirodymai buvo „Lietuvos sezono“ programos dalis.

Smeigtukais žemėlapyje galime jau tradiciškai žymėti kasmetinį vizitą į Roterdame vykstantį šiuolaikinės operos festivalį „O. Festival“, o naujai – Madridą, Edinburgą bei Japonijos miestus Tokiją ir Jokohamą – čia pristatyta ne tik „Operomanijos“ veikla, bet ir užmegzti ryšiai tolimesniam bendradarbiavimui: būsimoms gastrolėms, koprodukcijoms, naujų šiuolaikinio muzikos teatro kūrinių mentorystei.

2024-aisiais įsibėgėjo ryšiai bei planai naujai įkurto Baltijos šiuolaikinės operos tinklo veikloje. Po Baltijos ir kitų užsienio šalių atstovų susitikimų Vilniuje, Aknystoje, Tartu ir Rygoje – susipažinę, atradę bendraminčių ir pradėję puoselėti naujų, tarptautinių bendradarbysčių galimybes, kitąmet tinklo veiklą numatėme tęsti inicijuodami kūrybines rezidencijas Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje.

Prabėgę metai buvo ne mažiau intensyvūs ir kuriant naujus darbus, projektus bei pristatant repertuaro kūrinius visoje Lietuvoje. „Operomanijos“ kartu su Valstybiniu Šiaulių dramos teatru surengtame tarpdisciplininio kūrinio idėjos konkurse pasirinkti aktoriaus ir režisieriaus Dariaus Gumausko sumanyti „Septyni anoniminiai šokiai“, šis kūrinys toliau plėtojamas, vyko atlikėjų atranka; spektaklio premjera numatyta 2025-ųjų rudenį Šiauliuose ir Vilniuje. O birželį, sostinėje rengiamos „Kultūros nakties“ programoje įvyko „Operomanijos“ ir LNOBT vykdyto šiuolaikinės operos projekto „Operos genomas“ premjera – publikai pristatytas kūrinys dviem operos namams „Absorptio“ (kūrėjai: Edvardas Šumila, Agnė Ambrozaitytė, Dominykas Digimas, Dainius Liškevičius, Morta Nakaitė). Dar viena šio projekto idėja-laureatė, sujungianti operos, šiuolaikinio šokio ir meno instaliacijos raišką, šiemet buvo toliau testuojama kompozitoriaus Arvo Pärto centre (Estijoje) surengtoje kūrybinėje rezidencijoje. Gruodį publikai buvo pristatyta nauja koncertinė programa „Žodžiai ir magija“, kurioje skambėjo Felikso Bajoro ir Algirdo Klovos kūryba.

Nemažai šiuolaikinio muzikos teatro patirčių pasiūlėme ir Lietuvos publikai – iš 174 šiemet įgyvendintų renginių apie 150 vyko Lietuvoje. Sostinės senamiesčio gatvėmis tradiciškai kursavo garso patirtis Vilniaus gete „Glaistas“, o kiti repertuaro spektakliai ir koncertinės programos pristatytos ne tik Vilniuje, bet ir Kaune, Šiauliuose, Panevėžyje, Plungėje, Anykščiuose, Ukmergėje, Zapyškyje, Lapėse, Rumšiškėse, Valkininkuose, Varėnos rajone vykstančiame festivalyje „Yaga Gathering“.

Šiemet pasiūlėme įsitraukti ir į įvairias edukacines veiklas, taip pat pristatėme mūsų organizacijos kultūros komplekse „Sodas 2123“ inicijuoto ir kuruojamo „Sodo choro“ (vadovai – Ieva Marmienė ir Vaidas Bartušas) viešuosius koncertus, kvietėme į choro atviras repeticijas, parengėme jo garso įrašus. Šis kolektyvas puoselėja naujas bendruomeninio muzikavimo tradicijas, tyrinėja kolektyvinės vokalinės improvizacijos praktikas, kurios jau visai netrukus bus išbandytos ir naujame sceniniame kūrinyje.

Metai buvo taip pat kupini mažų ir didelių laimėjimų. Prie pastarųjų – „The Urban Tale of a Hippo“ (aut. Panayiotis Kokoras, Andrius Katinas, Nanni Vapaavuori, Morta Nakaitė, „Synaesthesis“) sėkmė tarptautiniame konkurse „Music Theatre NOW“ – kūrinys tapo vienu iš konkurso laureatų. Kompozitorius Dominykas Digimas už muziką taksofono operai „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, ir dabar jau per vėlu“ (koprodukcija su LNDT ir LNOBT) įvertintas Lietuvos kompozitorių sąjungos apdovanojimuose. Be to, taksofono opera Vilniaus tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ Lietuvos teatro vitriną stebėjusių užsienio kritikų ir scenos meno kuratorių komisijos buvo pripažinta vienu iš dviejų geriausių spektaklių. Taip pat „Operomanijos“ vadovei, prodiuserei Anai Ablamonovai už idėjas ir darbus Vilniui, miesto puoselėjimą ir garsinimą buvo įteiktas Šv. Kristoforo apdovanojimas.

Artėdami prie pilnametystės, septynioliktų organizacijos veiklos metų brandą pažymėjome nauju mus pristatančiu logotipu (dizainerė Ugnė Balčiūnaitė), o publikos ypač pamiltą kūrinį – garso patirtį Vilniaus gete „Glaistas“ – įamžinome vinilinėje plokštelėje. Jau dėliojami paskutiniai štrichai ir ant taksofono operos „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, ir dabar jau per vėlu“ bei muzikinio performanso „Sporto grupė“ vinilinių plokštelių leidybos projektų – leidiniai klausytojus pasieks 2025 metais.

„Operomanijos“ 2024-ieji buvo gausiai nušviesti ir įvertinti Lietuvos ir užsienio žiniasklaidoje recenzijomis, apžvalgomis, radijo pokalbiais – jų publikuota per 40. Tad labai kviečiame susipažinti su bibliografijai skirta mūsų svetainės skiltimi „Apie mus“

Į kitus metus žengiame intensyviai planuodami 2025-ųjų repertuarą, gastroles Lietuvoje bei užsienyje. Vasario 1–2 d., gegužės 23–24 d., Lietuvos nacionalinio dramos teatro Didžiojoje salėje bus rodoma taksofono opera „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, ir dabar jau per vėlu“ (į vasario rodymus bilietų jau nebėra). Pavasarį „Menų spaustuvėje“ lauks „Radvila Darius, Vytauto“ ir „Geros dienos!“. O nuo kovo 19 d. Vilniaus senamiesčio gatvėmis ir vėl kursuos „Glaistas“. Bilietai į šiuos renginius – jau prekyboje (Bilietai.lt). Bet renginių bus ir daugiau.

2025-ųjų rudenį pakviesime į 9-ąjį šiuolaikinės operos festivalį NOA (Naujosios operos akcija), kuriam ruošiame operų ir tarpdisciplininio meno projektų premjeras; šių kūrinių autoriai – šiuolaikinio muzikos teatro žanre jau pripažinti kūrėjai, taip pat pažadame ir naujų, netikėtų menininkų tandemų.

Nuoširdžiai dėkojame mūsų 2024 m. veiklos rėmėjams: Lietuvos kultūros tarybai, Vilniaus miesto savivaldybei, „Nordic Culture Point“, LATGA, Lietuvos kultūros institutui, partneriams skirtinguose Lietuvos kampeliuose ir daugelyje užsienio šalių. Taip pat – mūsų veiklos palaikytojams ir renginių lankytojams. Esame dėkingi už Jūsų dėmesį ir atvirumą!

Linkime palankių bei įkvepiančių 2025-ųjų ir kviečiame per juos žengti kartu su šiuolaikinio muzikos teatro patirtimis!

.