Kaip vėjas, lietus, perkūnija ir kitos gamtos stichijos tapo garso menininko Arturo Bumšteino tyrimo objektu ir sceninio-galerinio kūrinio kūnu?
Šio performanso ištakos siekia 2012-uosius, kai Vokietijos kultūros radijas A. Bumšteinui užsakė kūrinį futuristų manifesto „Triukšmų menas“ 100-ųjų metinių proga. Menininkas iš pradžių buvo sumanęs atkurti futuristų triukšmo instrumentus intonarumori, tačiau pamažu jo dėmesį patraukė žymiai senesni triukšmo objektai – vėjo, lietaus ir griaustinio garsus imituojantys mechanizmai, kurie net nuo Antikos laikų buvo naudojami teatre, o vėliau tapo kiekvieno barokinio teatro kulisų instrumentarijaus dalimi.
2017 metais, „Operomanijai“ pasiūlius, A. Bumšteinas sukūrė sceninį avangardinį šou, jį pavadino „Blogi orai“, specialiai šiam kūriniui buvo pagamintos istoriškai tikslios barokinio teatro triukšmų mašinos, o šie gamtos triukšmų mechanizmai iš užkulisių buvo perkelti į rampos šviesą. Vėliau buvo pristatyta kita, galerinė projekto versija „Navigacijos“, kurios premjera įvyko 2019 m., Nacionalinėje dailės galerijoje. Šioje versijoje triukšmų mašinos juda po dideles aidinčias erdves ir kuria akustinį tų erdvių klimatą. Kiekvieną kartą rodant „Navigacijas“, kūrinys įgyja vis kitokią formą: nors instrumentai ir tie patys, tačiau lyg vėjo nešamas debesis kūrinys nuolatos transformuojasi, kinta nuo vietos konteksto ir atlikėjų. „Stasys Museum“ kvietimu į Panevėžį atvykstančios „Navigacijos“ bus rodomos muziejaus požeminėje automobilių parkavimo aikštelėje.
„Navigacijos“ jau pristatytos Lietuvoje, Lenkijoje, Vokietijoje, Didžiojoje Britanijoje, Šveicarijoje bei Prancūzijoje, o 2025 metų rudenį numatomos kūrinio gastrolės Norvegijoje. 2020 metais „Navigacijos“ buvo apdovanotos Italijos šiuolaikinio meno prizu „Carapelli for Art“.
Performanso kūrėjai
Idėja ir kompozicija: Arturas Bumšteinas
Barokinių teatro triukšmų mašinų rekonstrukcija: Ernestas Volodzka
Atlikėjai: Gailė Griciūtė, Ieva Rižė, Gitis Bertulis, Elmyra Ragimova, Gediminas Stepanavičius
Prodiuseris: Operomanija