O skaičiai kalba apie šio sezono derliaus gausą: iš viso 2024–2025 metų sezone surengti 159 renginiai. Iš jų – 5 skirtingi kūriniai 18 kartų buvo parodyti užsienyje – Vienoje, Tulūzoje, Val-de-Marne, Paryžiuje, Marselyje, Varšuvoje, Berlyne ir Vysbadene. 122 kartus pakvietėme publiką į renginius Vilniuje ir 19 kartų šiuolaikinio muzikos teatro darbai pristatyti šalies regionuose – Kaune, Lapėse, Rumšiškėse, Zapyškyje, Ukmergėje, Panevėžyje, Plungėje, Anykščiuose, Aleknaičiuose, Varėnos raj.
2024–2025 m. sezoną galime įvardyti kaip bene intensyviausių gastrolių laiką per visą organizacijos gyvavimo istoriją. Ypač pirmasis sezono pusmetis prabėgo nuolat būnant kelyje, o gastrolių geografija pasipildė naujomis kryptimis ir scenomis:
- Rugsėjo 28 d., koncertas su choreografine uodega „The Urban Tale of a Hippo“ (aut. Panayiotis Kokoras, Andrius Katinas, Nanni Vapaavuori, Morta Nakaitė, ansamblis „Synaesthesis“) lankėsi šiuolaikinio muzikos teatro festivalyje „Musiktheatertage Wien“, Vienoje, Austrijoje;
- Spalio 2, 3 ir 4 d., opera „Geros dienos!“ (aut. Vaiva Grainytė, Lina Lapelytė, Rugilė Barzdžiukaitė) – Tulūzos scenos menų bienalėje, ThéâtredelaCité, Prancūzijoje;
- Spalio 5 ir 6 d., barokinio teatro triukšmų mašinų performansas „Navigacijos“ (iš „Blogų orų“ serijos; aut. Arturas Bumšteinas) – šiuolaikinio meno muziejuje MAC VAL, festivalio „excentriques“ programoje, Val-de-Marne, Prancūzijoje;
- Spalio 8 ir 9 d., muzikinis performansas „Sporto grupė“ (aut. Gabrielė Labanauskaitė, Gailė Griciūtė, Viktorija Damerell) – Théâtre de la Ville, Les Abbesses, Paryžiuje, Prancūzijoje;
- Spalio 19 ir 20 d., muzikiniai paveikslėliai iš Lietuvos televizijos archyvų „Radvila Darius, Vytauto“ (aut. Karolis Kaupinis) – Théâtre de la Ville, La Coupole, Paryžiuje, Prancūzijoje;
- Spalio 22, 23 ir 24 d., opera „Geros dienos!“ – „Festival d‘Automne“ programoje, Théâtre du Rond-Point, Paryžiuje, Prancūzijoje;
- Lapkričio 7 d., muzikinis performansas „Sporto grupė“ – bienalėje „Chroniques“, Friche la Belle de Mai, Marselyje, Prancūzijoje;
- Lapkričio 29 d., opera „Geros dienos!“ – festivalio „Eufonie“ programoje, Nowy Teatr pagrindinėje scenoje, Varšuvoje, Lenkijoje;
- Kovo 24 d., koncertas su choreografine uodega „The Urban Tale of a Hippo“ – festivalio „MaerzMusik“ programoje, Sophiensæle, Berlyne, Vokietijoje;
- Gegužės 20 d., opera „Geros dienos!“ – tarptautinio festivalio „Maifestspiele“ programoje, Staatstheater Wiesbaden, Vysbadene, Vokietijoje.
Net dešimt naujų ir svarbių Europos kultūros ir šiuolaikinio meno taškų – šį sezoną Lietuvos šiuolaikinį muzikos teatrą pavyko pristatyti prestižiniuose tarptautiniuose festivaliuose ir garsiose salėse, istorinėse erdvėse. Džiaugiamės, kad sulaukėme gausių vietinių institucijų kvietimų ir didelio publikos dėmesio aktyviai dalyvaudami Lietuvos sezono Prancūzijoje programoje.
Į gastroles išsiruošė ne tik spektakliai ir jų kūrėjai. Užsienyje aktyviai vyko ir tinklaveikos susitikimai: Baltijos šiuolaikinės operos tinklas subūrė bendraminčius iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos susitikimuose Tartu (Estija) bei Rygoje ir Aknystoje (Latvija). Tradiciškai vykome į Roterdamą, kur dalyvavome tarptautinio tinklo „Music Theatre NOW“ suvažiavime. „Operomanijos“ prodiuserė Ana Ablamonova sezoną užbaigė vizitu į Madrido Nacionalinį dramos teatrą – Centro Dramático Nacional – čia stebėjo visus metus trukusio mentoriavimo dviem ispanų menininkams, kuriantiems tarpdisciplininius darbus, rezultatus-eskizus, taip pat plėtojo su šia institucija užmegztus kūrybinės bendradarbystės ryšius.
Sulaukėme ir gausių paminėjimų bei įvertinimų. Vilniaus tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ užsienio profesionalų komisija apdovanojo taksofono operos „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, ir dabar jau per vėlu“ (aut. Kamilė Gudmonaitė, Dominykas Digimas, Barbora Šulniūtė; koprodukcija drauge su LNDT ir LNOBT) kūrėjus, kaip vieno iš geriausių darbų, pristatytų Lietuvos teatro vitrinoje, autorius. „Operomanijos“ vardas pateko į pasaulio klasikinės ir šiuolaikinės muzikos forumo-mugės „Classical NEXT“ trumpąjį Inovacijos apdovanojimų nominantų sąrašą. Lietuvos šiuolaikinio muzikos teatro kūrinius stebėjo, vertino ir apie juos itin gausiai rašė užsienio ir mūsų šalies kritikai – žiniasklaidoje publikuotos 26 recenzijos ir apžvalgos (iš jų – net 19 užsienio kritikų atsiliepimų).
Toliau tęsiame Baltijos šiuolaikinės operos tinklo veiką, kurios plėtrai skirtas Šiaurės ir Baltijos šalių mobilumo programos finansavimas trejiems metams (2025–2027). Tad jau šį rugpjūtį Aknystoje, Latvijoje, įvyks pirmoji kūrybinė rezidencija iš numatytos jų serijos, kuriose bursime tarptautines kūrėjų komandas ir kviesime plėtoti naujų šiuolaikinio tarpdisciplininio meno kūrinių idėjas – aktualiausias jų rengiamės užauginti iki Baltijos šalių koprodukcinių premjerų 2027-aisiais.
Prabėgusį sezoną pristatyta garso patirties „Glaistas“ vinilinė plokštelė bei „Glaisto“ rodymus pavasarį palydėjo šį kūrinį anksčiau įamžinusi humanistinės fotografijos atstovo Arturo Morozovo paroda „Neužglaistyta“, eksponuota Žydų kultūros ir informacijos centre. „Operomanijos“ stendas įsikūrė vasarį vykusioje Vilniaus knygų mugėje. Veiklą tęsė – išgrynino repertuaro kryptis ir koncertavo – „Operomanijos“ inicijuotas, Vaido Bartušo ir Ievos Marmienės vadovaujamas „Sodo choras“, puoselėjantis bendruomeninio muzikavimo tradiciją. Taip pat įvyko daug kitų renginių, susitikimų, diskusijų, pokalbių ir naujų pažinčių.
Štai toks buvo 18-asis de facto / 17-asis de jure „Operomanijos“ sezonas: nepaprastai intensyvus užsienio išvykomis ir repertuaru Lietuvos scenose, apdovanojęs naujomis pažintimis ir būsimų gastrolių planais. Užbaigiame vieną sezoną ir iškart neriame į ne mažiau intensyvius darbus ruošdamiesi svarbiausiam kito sezono įvykiui – 2025 m. spalio mėnesį vyksiančiam 9-ajam NOA festivaliui, kuriame pristatysime aštuonis darbus, iš kurių – net šešių kūrinių premjeras ir vieno, publikos jau pamilto, remixʼą. Jau visai netrukus bus paskelbta festivalio programa!
Organizacijos veiklą 2024–2025 m. sezone palaikė Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė, „Nordic Culture Point“, LATGA, Lietuvos kultūros institutas ir, žinoma, žiūrovai, pirkę bilietus ir aktyviai lankęsi mūsų renginiuose. Nuoširdžiai visiems dėkojame!
Linkime geros vasaros!
Iki susitikimų naujame sezone!