lt
en

Geros dienos!

Opera 10 kasininkių, prekybos centro garsams ir fortepijonui

Operos „Geros dienos!“ siužetą kuria skirtingi kasininkių likimai, paprastai slepiami po dirbtinės šypsenos ir mechaniško aptarnavimo – „Laba diena!“, „Ačiū!“, „Geros dienos!“ – kauke. Kasdienybėje nepastebimos, robotus primenančios pardavėjos operoje veikia kaip ryškūs personažai. Pardavėjų mintys, žiūrovams girdimos jų CV išklotinės tampa trumpa, individualia drama. Kasininkių charakteriai – tai lengvai atpažįstami tipažai, įkūnijantys universalias realijas. Operos librete susipina šnekamoji, literatūrinė kalba bei nūdienos aktualijos.

Prekybos centro atmosferą atkuria dienos šviesos lempų ir aplinkos garsų instaliacija, sujungianti žiūrovų salę su scenoje veikiančių 10 kasininkių erdve. Scenos apipavidalinimas minimalus: prekės – tarsi privaloma, pažodinė supermarketo dekoracija – operoje veikia muzikiniu ir žodiniu pavidalais.

Pagrindinis operos garsas – tai nuolatinis pypsėjimas, lydintis skenuojamą prekę. Jis tai prityla, tai garsėja, tačiau niekada nesiliauja. Kasininkių dainos, akompanuojamos šio garso, savo monotoniškumu primena apsipirkimo procesą. Operoje „Geros dienos!“ muzika pabrėžia personažų mintis, padeda jas išgirsti.

Operos kūrėjos vengia moralizuojančio tono: kritiškas požiūris į kapitalizmą atskleidžiamas su humoru, pasitelkus ironiją ir poeziją. Skirtingų kasininkių likimų mozaika susilieja į bendrą chorą – universalią poemą, teigiančią vartojimo malonumą.

Opera „Geros dienos!“

Šmaikštų, žavinga ir santūriai diversiška. Subtiliai ir sąmojingai perteikta kapitalizmo spąstų ir liguisto vartotojiškumo kritika.

Steve Smith, The New York Times

Tvirtai sukonstruotas, daugiasluoksnis kūrinys, kurio humoras persmelktas melancholijos.

Alex Ross, The New Yorker

Tai tarytum mini šedevras. Nei pridėsi, nei atimsi – labai vientisa, labai paprasta ir labai tikra.

Jonas Mekas, www.jonasmekas.com
Jonas Mekas apie operą „Geros dienos!“ (ištrauka iš video dienoraščio)

Juodosios komedijos šedevras… suvyniotas į užburiančią, beveik liturginę ramybę.

Justin Davidson, New York Magazine

…minimalistinės tekstūros, atgaivinančios kasdienio gyvenimo sūkurį – banalybę, transformuotą į meną. Opera sąmojinga ir kandi.

Heidi Waleson, The Wall Street Journal

2013 m. Tarptautinis teatro institutas (ITI) operą „Geros dienos!“ atrinko į konkurso „Music Theatre NOW“ finalą (Scenos menų bienalė, Jončiopingas, Švedija) – spektaklis įvertintas Globe Teana-Theatre Observation prizu. 2014 m. opera „Geros dienos!“ apdovanota Auksiniu scenos kryžiumi kaip geriausias 2013 m. lietuvių autorių pastatymas; taip pat pelnė du „Baltijos teatro festivalio“ prizus (Ryga, Latvija) bei pagrindinį festivalio „Fast Forward“ (Braunšveigas, Vokietija) prizą. Spektaklis pristatytas įvairiuose tarptautiniuose muzikos, teatro ir operos festivaliuose Lietuvoje, JAV, Kinijoje, Rusijoje, Latvijoje, Estijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Šveicarijoje, Ukrainoje, Portugalijoje, Nyderlanduose, Italijoje ir daugiau kaip 30 reikšmingų festivalių ir organizacijų, tokių kaip Teatro Argentina (Roma), Munich Kammerspiele, „Auksinė kaukė“ (Maskva), Maria Matos (Lisabona), Shanghai Dramatic Arts Centre, „Operadagen Rotterdam“ ir daugelyje kitų. Opera transliuota BBC Radio 3 ir Lietuvos nacionalinio radijo eteryje. 2018 m. išleista „Geros dienos!“ vinilinė plokštelė.